Chronische ziekten (o.a. artrose & Parkinson)

Artrose

Artrose is een aandoening van het gewricht. Het kraakbeen dat het stootkussen vormt tussen twee botten, is aangedaan. Het raakt beschadigt, wordt dunner en kan in de loop der tijd zelfs helemaal verdwijnen. Hierdoor komen de botten tegen elkaar aan en kunnen er aan de botranden vergroeiingen ontstaan die het bewegen moeilijker en pijnlijk maken. De plaatsen waar artrose het meeste voorkomt, zijn de heupen, knieën, handen en de wervelkolom.

Uit onderzoek blijkt dat patiënten met artrose:
• minder gaan bewegen waardoor de klachten juist toenemen;
• het meest gebaat zijn bij een behandeling waarbij het uitvoeren van de activiteiten van het dagelijks leven centraal staat;
• er profijt van hebben als de oefeningen gedoseerd worden opgebouwd van licht naar zwaar, onder leiding van de oefentherapeut, zelfs als de patiënt pijn heeft;
• die volgens het protocol behandeld worden, ook als de behandeling stopt, baat hebben bij begeleiding. Dit is mogelijk in de vorm van een persoonlijk oefenschrift of via de website van het Artrose Netwerk. Uiteindelijk is artrose een chronische aandoening.

En dan?
De hulpvraag van de patiënt is leidend voor de inzet van de behandeling. Samen met de oefentherapeut geeft u de drie beperkingen aan die voor u het meest hinderlijk zijn in het dagelijks leven door de artrose. Het behandelplan richt zich op deze doelen. Om het eindresultaat te bereiken, kan het nodig zijn dat de oefentherapeut u oefeningen op lokaal niveau geeft om het einddoel te bereiken: het verminderen van de beperkingen, door de balans tussen belasting en belastbaarheid te herstellen met oefeningen die opgevoerd worden van licht naar zwaar.
Aan het einde van de behandeling krijgt u een op maat gemaakt beweeg- en sportadvies, waar u thuis mee aan de slag gaat.